czwartek, 23 marca 2017

Dietetyczny bohater: jarmuż

„Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem.” (Hipokrates)

Chcę się dzielić z Wami wszystkim co najlepsze, taki charakter. :) Dlatego też wprowadzam nową serię, która po części jest też kontynuacją serii 'coś na włos', gdzie dzielę się z Wami niedocenionymi produkatmi, dostępnymi w Polsce, które pomogą Wam zachować dobre samopoczucie, zdrowie i pełnię życia, a co najważniejsze, przełoży się to również na kondycję Waszych włosów. Dietetyka w Polsce niestety wciąż jeszcze kojarzy się z ograniczeniami, przymusem i katorgami, co jest niezwykle smutne. Często pod pojęciem diety, nasuwa się od razu dieta redukcyjna, odchudzająca. Być może was zdziwię, ale dieta to tak naprawdę SPOSÓB ŻYWIENIA, więc w gruncie rzeczy, każdy z nas JEST NA DIECIE. I tylko od nas zależy jaka to dieta. 

Czy u Was w domu też, gdy ktoś wypowie nieznaną nazwę, która nie kojarzy się z ziemniakami lub pszenicą, od razu wzbudza podejrzenie i pojawia się odgórne założenie 'to nie może być dobre'. Niestety. A odkrywanie nowych smaków, nieprzepełnionych glutaminianem sodu, to naprawdę frajda. :) 

Dzisiaj na salony wjeżdża jarmuż


Dlaczego warto?
  • Posiada on najwyższą wartość odżywczą w skali ANDI, oceniającej żywność na podstawie stosunku ilości składników odżywczych do jednostek kalorii
  • W 100 g surowego jarmużu znajduje się 49 kcal. Spalicie to przy 10minutowym tańcu ! :)
  • Jest bogatym źródłem błonnika, potasu, beta-karotenu, żelaza, wapnia, niacyny, witamin A, B1, B2, C a także chlorofilu. Czynniki odżywcze wpływają na działanie przeciwutelniające rośliny i jednocześnie wzajemnie wzmacniają swoją przyswajalność
  • Ma działanie przeciwnowotworowe, związane z dużą ilością glukozynolanów. Powstający, podczas rozkładu glukorafaniny, sulforafan hamuje procesy zapalne, angiogenezę oraz powstanie przerzutów
  • Jarmuż to też potencjalne źródło czynników, które zapobiegają chorobom neurodegeneracyjnym (stwardnienie rozsiane, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona)
  • Spożywanie soku z jarmużu, jak zostało udowodnione przez koreańskich naukowców, korzystnie wpływa na profil lipidowy. U badanych po 12 tygodniach spożywania 150 ml soku stwierdzono 27% wzrost poziomu HDL w osoczu, przyjednoczesnym 10% spadku LDL


Smoothie jarmużowelove:

  • 3 liście jarmużu
  • woda
  • jabłko
  • banan
  • kiwi lub  pół cytryny

    Wszystko dokładnie myjemy, obieramy ze skórek , oddzielamy miękkie liście jarmużu od twardej cześci pośrodku, tniemy na drobne kawałki do zblendowania.
    To akurat moja wersja, którą często modyfikuję. Tak naprawdę bazę stanowi jarmuż z wodą, a co sobie dorzucicie i jakie smaki lubicie ze sobą łączyć to już kwestia gustu.


    SMACZNEGO :)
Justyna

Ps. Na jarmuż muszą uważać osoby z niedoczynnością tarczycy i te, które mają problemy z kamicą nerkową.


źródło: © Borgis - Medycyna Rodzinna 1/2016, s. 21-25

Zygmunt Zdrojewicz1, Wojciech Kosowski2, Marek Stebnicki2, Michał Stebnicki2

9 komentarzy:

  1. Koooocham jarmuż! Smoothie ze szpinakiem nie smakują mi za bardzo, ale jarmuż piłam w wielu kombinacjach i zawsze wychodzi przepysznie. Ostatnio zaczęłam dodawać imbir, dodaje świetnej goryczki :D!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam nad imbirem! :D Zawsze to ciekawy i inny smak :)

      Usuń
  2. Ostatnio zauważyłam, że wypada mi bardzo dużo włosów. Mogłabyś polecić jakiś sprawdzony(w przystępnej cenie)suplement diety?
    Z góry dziękuję za odpowiedź:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Suplement diety to tak jak sama nazwa wskazuje tylko dodatek, dopełniacz naszej diety. Najpierw warto zadbać o to, by w naszej diecie niczego nie brakowało. Wzbogac diete w ryby, ciemnozielone warzywa, rośliny strączkowe, owoce działaniące antyoksydacyjnie. Niedługo na blogu pojawi się wpis na temat diety włosowe, więc będziesz mogła z niego skorzystać :) Co do samych suplementów polecam picie pokrzywy, soku z brzozy, jeśli chodzi o tabletki to Calcium Pantothenicum ( chociaż tu większa poprawę zauważyłam przy paznokciach), podobno dobry jest też Merz Special i Biotebal. Ale sama nie próbowałam, więc nie mogę powiedzieć jak to wygląda z doświadczenia :) Na każdego działa też co innego.

      Usuń
  3. Szukałam jarmużu dzisiaj w marketach, bo chciałam zrobić sobie chipsy i oczywiście ostatni wzięła jakaś kobieta przede mną (*) będę musiała poczekać na dostawę ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze swiadczy :D Skoro jarmużu zaczyna brakować to znaczy, że zwiększa się na niego zapotrzebowanie :D

      Usuń
  4. Smoothie jarmużowe... spróbowałam i od razu wiedziałam, że to solidna dawka zdrowia, ale nie miałam pojęcia, że jarmuż może tak doskonale smakować. Dla mnie to idealny zielony koktajl – pychotka!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...